21.9.2015

Falafeltortillat

Mulla on falafeleista vaan hämyisiä muistikuvia lapsuusvuosilta - joskus oon äidin lautaselta maistanut kebab-paikan suoraan pakastealtaasta lautaselle lätkäytetyn, kuivan ja mauttoman pyörykän. Tämä muisto on varmaan jäänyt karmivana mun mieleen koska näiden tekemistä itse oon valehtelematta jo parin kuukauden ajan pyöritellyt mielessäni sen koommin sitten tarttumatta toimeen. Nyt mä kuitenkin otin itseäni niskasta kiinni, kun puolikuolleena tästä olosta jo päivän vaan sängyssä maanneena halusin tehdäkin jotain ja viedä ajatukset kamalasta olosta pois.
Ainoa aikaa vievä osuushan näiden palleroiden teossa on mahdollinen kikherneiden liotus ja keittäminen - mä tein sen itse alusta loppuun mutta jos laiskottaa tai tartut tuumasta toimeen näiden suhteen spontaanimmin kuin minä, suosittelen säilykekikherneitä. Ne eivät vaadi kummoista erityiskohtelua - valutus ja kevyt huuhtelu riittää ennen massan surauttelua tasaiseksi. Nää rapsakat, kunnon mättönälkään sopivat pienet herkkupallot taitaakin vakiuttaa paikan mun ruokalistalla - viha taisikin muuttua rakkaudeksi, kun osasin antaa toisen mahdollisuuden.






FALAFELTORTILLAT (3kpl kolmen pyörykän tortilloja):


falafelit;
1 tölkki kikherneitä ( vaihtoehtoisesti 2dl kuivia )
( 1 pilkottu sipuli )
0,5tl suolaa
1tl pippuria
2tl paprikajauhetta
( chiliä / tabascoa maun mukaan )
2rkl öljyä
3rkl vehnäjauhoja


Valuta ja huuhtele tölkkiherneet tai valmista kuivatut pakkauksen ohjeen mukaan. Lisää kaikki ainekset vehnäjauhoa lukuunottamatta tehosekoittimeen ja surauta tasaiseksi. Sekoita vehnäjauho joukkoon lusikan avulla. 
Pyöritä taikinasta palloja märin käsin. Paista runsaassa öljyssä keskilämmöllä noin 3 min / puoli tai kunnes ovat kauniin ruskeita.


lisäksi;
maun mukaan kasviksia
juustoa, dippiä jne
tortillalettuja

Kokoa valmiit tortillat lempikasviksistasi, mieluisesta dipistä sekä falafeleista ja lisää halutessasi esim. juustoa. Itsellä mulla oli tuolla välissä herneenversoja, kurkkua, tomaattia ja paprikaa sekä ranch-dippiä ja juustonjämät jääkaapista. Nams!



Hyvänmakuista alkuviikkoa!

2 kommenttia:

  1. Onko tulossa lisää niitä Onnea opiskelijabudjetilla-postauksia? T. Innokas mutta kärsimätön odottaja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa että se herätti kiinnostusta jo alkuunsa! On tulossa, tänään itse asiassa just suunnittelin jo vähän ;)

      Poista